مجله خبری امروز

زنان در دوران بارداری باید مواد غذایی سالم را انتخاب کنند، زیرا مواد مغذی لازم برای رشد و نمو جنین از طریق رژیم غذایی آنها تامین می شود. رژیم غذایی مغذی برای سلامت تمام افراد، عملکرد مؤثر بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماریها ضروری است. بیشتر مردم می دانند که رژیم غذایی سالم باید شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین خالص و چربی‌های مفید باشد. اما ممکن است در مورد میوه‌های مفید در دوران بارداری اطلاعات کافی نداشته نباشند.

 

میوه هایی که باید در دوران بارداری از خوردن آن پرهیز کنید

فواید خوردن میوه در دوران بارداری

میوه ها ویتامین و مواد مغذی لازم در دوران بارداری را تأمین می کنند. انتخاب یک رژیم غذایی برای رشد و تکامل جنین بسیار مهم است. افزایش مصرف ویتامین و مواد معدنی علاوه بر نقش حمایتی که برای رشد جنین دارد، می تواند به زنان باردار کمک کند تا بدن خود را در بهترین شرایط ممکن حفظ کنند. مصرف میوه تازه به مقدار فراوان در دوران بارداری می تواند سلامتی مادر و جنین را تضمین کند. میوه تازه سرشار از ویتامین و مواد مغذی است و همچنین، یک منبع خوب برای فیبر محسوب می شود.

 

 

بهترین میوه هایی که می توانید در دوران بارداری مصرف کنید

مصرف میوه به عنوان وعده صبحانه زنان باردار یا میان وعده یک روش مناسب برای افزایش دریافت ویتامین و مهار میل به قند است.

 

 

1.انار

این افراد نباید انار بخورند


زنان باردار با خوردن انار در دوران بارداری می توانند تا حدود زیادی مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند از جمله:

ویتامین K (ضروری برای حفظ سلامت استخوانها)
ویتامین C  (باعث جذب بیشتر آهن)
ویتامین های گروه B (انار به علت داشتن این ویتامین ها دارای خاصیت ضد تهوع است و خوردن آن در ناشتا می تواند مشکل تهوع و ویار بارداری را برطرف سازد)
کلسیم
فولات
آهن (آهن بالای انار از بروز کم خونی جلوگیری می کند.)
پروتئین
فیبر و ….

انار که سرشار از مواد مغذی دیگری نیز است (مانند تیامین، نیاسین، فسفر، روی و …)، یک منبع خوب انرژی به شمار می رود و می تواند کالری موردنیاز بدن یک زن باردار را فراهم کند. مطابق با تحقیقات انجام شده، نوشیدن آب انار در بارداری می تواند از جفت محافظت کند.

 

 

 

2.موز

آشنایی با خواص میوه موز در طب سنتی | مجله آنلاین کاکوتی


مواد مغذی زیر به وفور در موز یافت می شوند:

ویتامین C
پتاسیم
ویتامینB-6  (برطرف کننده حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری)
فیبر (برطرف کننده یبوست مربوط به بارداری)

 

 

 

3.زردآلو

با 11 خواص زردآلو و همچنین مضرات این میوه تابستانی بیشتر آشنا شوید


زردآلو با داشتن مواد زیر برای رشد و نمو کودک مفید است.

ویتامین های A ، C و E
کلسیم (تقویت کننده استخوان و دندان، ضروری برای انعقاد خون، انقباض و عملکرد صحیح عضلات، ترشح هورمونی و ….)
آهن (جلوگیری از کم خونی، ساخت پروتئین های ضروری برای بدن و …)
پتاسیم (جزء متعادل کننده ی PH بدن، کنترل فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سکته ی مغزی و …)
بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A بوده و یکی از آنتی اکسیدانهای قوی است)
فسفر (تشکیل استخوان‌ها و دندان‌ها، ایجاد پروتئین برای رشد، نگهداری و ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها، عملکرد صحیح کلیه‌ها، ضربان قلب نرمال و ….)
سیلیس (حفاظت از کلاژن، تقویت استخوان ها و درمان استئو آرتریت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش سیستم ایمنی بدن و …)

 

 

4.انبه

خواص بی‌ نظیر چای انبه را بشناسید | اقتصاد آنلاین


انبه سرشار از ویتامین A و C است. با مصرف یک فنجان انبه خرد شده می توانید 100 درصد از مقدار ویتامین C توصیه شده روزانه و بیشتر از 30 درصد ویتامین A مورد نیاز خود را تأمین کنید. اگر کودک شما در هنگام تولد دچار کمبود ویتامین A باشد، ایمنی بدنش پایین تر است و احتمال بروز عوارض پس از زایمان مانند عفونت های تنفسی در وی بالاتر خواهد رفت. فراموش نکنید که مصرف زیاد ویتامین A در دوران حاملگی با خطراتی همراه است که در این مقاله توضیحات کاملی در این مورد وجود دارد.

 

 

 

5.گلابی

خواص باور نکردنی آب گلابی | اقتصاد آنلاین


مواد مغذی موجود در گلابی عبارتند از:

فیبر (رژیم غذایی پُر فیبر برای کاهش و درمان یبوست در دوران بارداری مفید است)
پتاسیم (مفید برای سلامت قلب مادر و کودک، تحریک کننده ترمیم سلولی)
فولات

 

 

6.آووکادو

خواص آووکادو؛ ۱۲ خاصیت این سوپر غذای خوشمزه برای سلامتی بدن - چطور


آووکادو یک منبع عالی برای:

ویتامین های C ، E و K
اسیدهای چرب اشباع نشده (چربی های سالم موجود در این میوه تامین کننده انرژی هستند و مانع از بروز نقص لوله عصبی می شوند و همچنین، سلولهایی را تقویت می کنند که مسئولیت ساختن پوست و بافتهای مغزی کودک در حال رشد را برعهده دارند)

 

 

7.انگور

خواص انگور؛ ۱۷ خاصیت درمانی این میوه بهشتی - چطور


مواد مغذی موجود در انگور می توانند به تغییرات بیولوژیکی در دوران بارداری کمک کنند. خوردن مقدار زیادی انگور می تواند باعث افزایش جذب مواد مغذی زیر شود:

ویتامین های C و K
فولات
آنتی اکسیدان ها (سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی مانند فلاونول، تانن، لینالول، آنتوسیانین و گرانیول است که از بروز عفونت نیز جلوگیری می کنند.)
فیبر
اسیدهای آلی
پکتین (نوعی فیبر محلول در آب که برای کاهش مشکلات روده، رفع گرسنگی، کاهش وزن و کلسترول مفید است)

 

 

8.لیمو

فواید لیموترش (۲۵ خاصیت لیمو ترش برای پوست، مو و تناسب اندام)


بسیاری از زنان باردار گزارش داده اند که با مصرف این میوه و یا نوشیدن لیموناد تهوعشان در دوران بارداری برطرف شده است. لیمو همچنین سرشار از ویتامین ث است که به تحریک دستگاه گوارش برای از بین بردن یبوست کمک می کند.
البته از آن جا که مصرف لیمو سبب از بین رفتن مینای دندان می شود، توصیه به شستشوی دهان بعد از خوردن آن است.

 

 

9.سیب

خواص سیب| 35 خاصیت شگفت انگیز سیب که شما را ترغیب به خوردن میکند!


مصرف سیب در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا کودک به آسم و آلرژی را کاهش دهد. سیب حاوی منیزیم (1%)، آهن (1%)، پروتئین (26/0 گرم)، … نیز می باشد. مصرف سیب در دوران بارداری باعث کاهش تهوع، درد، خطر زایمان زودرس و خطر دیابت می شود. سیب سرشار از مواد مغذی زیر است:

ویتامین های A و C
فیبر
پتاسیم
ویتامین های گروه B
کربوهیدرات (در 100 گرم سیب در حدود ۱۴ گرم کربوهیدرات سالم وجود دارد)

 

 

10.انواع توت ها

بایگانی‌ها انواع توت ها • زیبا درمان

 

انواع توت ها سرشار از آب (88 درصد) هستند، بنابراین یک منبع عالی برای حفظ آب بدن محسوب می شوند. مواد مغذی زیر به فراوانی در انواع مختلف توت ها وجود دارند:

ویتامین C (کمک به جذب آهن و تقویت سیستم ایمنی بدن)
کربوهیدراتهای سالم (8/9 درصد)
آنتی اکسیدان ها
فیبر (7/1 درصد)

 


11.آناناس

خواص و مضرات آناناس برای دیابتی‌ها


عصاره میوه نرسیده آن مسهل است ولی خانم های باردار نباید استفاده کنند.
 

 

12.به

خواص به؛ 15 خاصیت شگفت انگیز میوه به برای سلامتی و پوست و مو


- اگر خانم های باردار به بخورند مانع سقط جنین آن ها می شود. بخاطر همین کسانی که دچار سقط مکرر هستند بهتر است کمپوت یا شربت به مصرف کنند.
- به عرق بدن را خوشبو می کند، مخصوصا خانم های حامله اگر به بخورند عرق کودک آن ها خیلی خوشبو است.
- به از ویار خانم های حامله جلوگیری می کند.

 


13.بادام زمینی

طبع بادام زمینی - همه چیز مگ


خانم های حامله روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ دانه بادام زمینی بخورند.

 

 


14.پسته

تاثیر مهم پسته بر روی سلامت چشم | اقتصاد آنلاین


- ایرانیان قدیم می گفتند اگر کسی پسر می خواهد باید پسته بخورد.
- در خوردن پسته افراط نشود، مخصوصا خانم های حامله چون باعث زردی کودک می شود.

 


15.تمرهندی

در مورد تمر هندی بیشتر بدانیم


خانم هایی که حامله هستند از خوردن تمرهندی خودداری کنند.

 


16.تمشک

خواص تمشک؛ 22 خاصیت جادویی تمشک قرمز برای سلامتی و پوست و مو


دم کرده برگ آن برای خانم هایی که بچه سقط کرده اند و از بین بردن دردهای زایمانی بسیار مفید است(۵ گرم در ۱۵۰ سی سی آب جوش دم کرده)به مدت ۱۵ دقیقه.

 


17.توت فرنگی

خواص توت فرنگی: 16 مورد از عجیب ترین فواید توت فرنگی + عکس | وبلاگ سان میوه


- توت فرنگی برای خانم های حامله بسیار مفید است.
- کسانی که پسر می خواهند اگر در ماه های اول بارداری توت فرنگی بخورند نوزاد آن ها پسر خواهد شد.

 


18.خربزه

فواید خوردن خربزه- اخبار رسانه ها تسنیم | Tasnim


اگر خانم های حامله در ماه های اول از خربزه استفاده کنند امکان دارد که نوزاد آن ها پسر شود در هر صورت زیبا خواهد شد.


19.زرشک

طرز تهیه زرشک رستورانی و نحوه صحیح تفت دادن زرشک مجلسی


خانم های حامله زرشک سعی کنند بسیار کم بخورند.


20.هلو

خواص شگفت‌انگیز هلو؛ از رفع بوی بدن دهان تا درمان سنگ کلیه


- خوردن هلو زایمان را آسان می کند.
- خانم های حامله از خوردن شکوفه هلو خودداری کنند.


21.نارنج

با خواص "نارنج" آشنا شوید- اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim


برای زایمان آسان در چاشنی غذای خود نارنج را قرار دهید.

 

 

 

مصرف چه اندازه میوه در دوران بارداری مجاز است؟


معمولا توصیه می شود زنان باردار روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات تازه و مختلف به صورت تازه، کنسروی، منجمد یا خشک مصرف کنند. یک وعده میوه به صورت زیر محاسبه می شود:

یک تکه از میوه (برای میوه های بزرگتر از توپ تنیس)
یک فنجان میوه خرد شده
زنان باردار با خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در دوران بارداری می توانند مواد مغذی کافی برای رشد کودک خود را تامین کنند. علاوه بر این، مصرف میوه خطر ابتلا به برخی بیماری ها و نقص ها را به حداقل می رساند و به تغذیه مادر کمک می کند.

 

8 میوه‌ مضر در بارداری که برای سلامت مادر و جنین خطرناکند | مجله کوروش

 

 

خوردن چه میوه هایی در دوران بارداری مضر است؟


مصرف هیچ گونه میوه خاصی در دوران بارداری ممنوع نیست، اما باید میزان مصرف مجاز را بدانید. بعضی میوه ها حاوی قند بالایی هستند و آب میوه ها و میوه های خشک معمولا در مقایسه با میوه های تازه از قند و کالری بالاتری برخوردارند.
برای اطمینان از عدم وجود آفت کش ها و سموم شیمیایی باید میوه های ارگانیک خریداری کنید. در صورت عدم دسترسی به میوه ارگانیک بهتر است از میوه های غیر ارگانیک استفاده کنید و میوه را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. قبل از خوردن میوه ها آنها را بشویید تا باکتری ها یا سموم موجود در پوست آنها از بین بروند. اقدامات احتیاطی زیر را نیز مورد توجه قرار دهید:

قسمت های کبود شده میوه را که احتمالا شامل باکتری هستند، جدا کنید.
میوه را در بخش جداگانه ای از یخچال قرار دهید تا در معرض مواد گوشتی خام قرار نگیرند.
از مصرف هندوانه های از پیش بریده شده اجتناب کنید.
تنها آب میوه های پاستوریزه یا جوشانده شده را بنوشید.

 

5 عوارض خوردن میوه زیاد در بارداری | گهواره
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۰/۱۱
مجله امروز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی