مجله خبری امروز

اختلال پردازش حسی چیست؟

اختلال پردازش حسی (SPD) بیماری است که بر نحوه پردازش اطلاعات حسی (محرک ها) مغز تأثیر می گذارد. اطلاعات حسی شامل مواردی است که می بینید ، می شنوید ، بو می کنید ، مزه می کنید یا لمس می کنید. SPD می تواند بر روی تمام حواس شما یا فقط بر روی یک حس تأثیر بگذارد. SPD معمولاً به این معنی است که شما بیش از حد به محرک هایی حساسیت دارید که دیگران این حساسیت را ندارند.
اما این اختلال می تواند نتیجه معکوس نیز ایجاد کند. در این موارد ، محرک های بیشتری لازم است تا شما را تحت تأثیر قرار دهد.
کودکان بیش از بزرگسالان به SPD مبتلا می شوند. اما بزرگسالان نیز می توانند علائمی داشته باشند. در بزرگسالان ،به احتمال زیاد این علائم از کودکی وجود داشته است. با این حال ، بزرگسالان روش هایی برای مقابله با SPD ایجاد کرده اند که به آنها امکان می دهد اختلال را از دیگران پنهان کنند.

یکپارچگی حسی - کاردرمانی در پیروزی % %


درمورد اینکه SPD یک بیماری شاخص است یا خیر ، در میان پزشکان بحث شده است.
بعضی از پزشکان استدلال می کنند که اینطور نیست برخی می گویند این یک تشخیص برای چیزهایی که می تواند به عنوان یک رفتار مشترک برای کودکان توضیح داده شود. برخی دیگر می گویند برخی از کودکان بسیار حساس هستند.
برخی از پزشکان می گویند که SPD علامت سایر اختلالات است – مانند اختلال طیف اوتیسم ، بیش فعالی ،اختلال نقص توجه ،اضطراب، و غیره – و خود یک اختلال نیست. پزشکان دیگر معتقدند ممکن است فرزند شما بدون داشتن اختلال دیگری از بیماری SPD رنج ببرد. برخی می گویند روشن است که بعضی از کودکان در اداره اطلاعات حسی منظم (محرک ها) مشکل دارند.
در حال حاضر ، SPD به عنوان یک تشخیص پزشکی رسمی شناخته نشده است.

تعریف اختلال یکپارچگی حسی 

یکپارچگی حسی چیست و راهکارهای درمان آن کدام است؟ - روان حامی

یکی از مشکلات رایجی که این روزها در برخی کودکان دیده می‌شود ولی کمتر به آن پرداخته می شود ” اختلال یکپارچگی حسی” می‌باشد.
در اختلال یکپارچگی حسی اطلاعات حسی به طور کامل پردازش نمی‌شود که خود بر کارایی عملکرد مغز تاثیر می گذارد

چرا که عملکرد مناسب مغز به یکپارچگی خوب حواس بستگی دارد. کودکی با اختلال یکپارچگی حسی ، بدون شک مجموعه‌ای از مشکلات را با خود به همراه خواهد داشت .
به طور کلی وقتی سیستم حسی در کاربرد و یکپارچه کردن اطلاعات حسی مشکل دارد، اختلال پردازش حسی نامیده می‌شود.

این اختلال به تنهایی یا همراه با دیگر مشکلات رشدی می‌تواند، دیده شود.

این اختلال در نتیجه عدم سازماندهی عصبی رخ می‌دهد و بر پردازش سیستم عصبی به شکل‌های مختلفی اثر می‌گذارد؛

مغز پیام‌ها را نمی‌گیرد یا ناقص دریافت می‌کند یا اطلاعات دریافت شده با سایر اطلاعات حسی یکپارچه نیستند.

شیوع اختلال پردازش حسی در مطالعات اخیر  از ۱۳-۵ درصد گزارش شده است.

 

علائم اختلال پردازش حسی

اختلال یکپارچگی حسی و علائم افراد دچار آن چیست؟ - مرکز مشاوره مکث

SPD می تواند بر یک حس یا چند حس تأثیر بگذارد. کودکانی که SPD دارند ممکن است نسبت به اصوات ، لباس ها و بافت های غذایی واکنش بیش از حد نشان دهند.
یا ممکن است نسبت به ورودی حسی واکنش کمی نشان دهند. این باعث می شود که آنها  به محرکهای شدیدتر،هیجان نا مناسب نشان دهند.
برخی از مثالها شامل پریدن از وسایل بلند یا تاب خوردن بیش از حد در زمین بازی است. همچنین ،کودکان مبتلا به SPD همیشه دچار یک نوع از علائم نیستند. آنها می توانند به ترکیبی از واکنش های بیش از حد و کم حساس باشند.

مثال:

کودک شما از وسایل پارک استقبال می‌کند؟
کودک شما دور خودش می‌چرخد؟
کودک شما از تاب می‌ترسد؟
کودک شما موقع شنیدن بعضی صداها گوش‌هایش را می‌گیرد؟
کودک شما آسیب می‌بیند ولی درد را حس نمی‌کند؟
کودک شما مرتب به در ودیوار می‌خورد؟
و…
محققین این حوزه معتقدند که بسیاری از خصوصیات رفتاری اوتیسم و کودکان با بی‌قراری حسی می تواند با موضوع اختلال یکپارچگی حسی توضیح داده شود.

اختلال یکپارچگی حسی یکی از اختلالات رایج میان کودکان است که والدین باید نسبت به علائم آن حساس باشند.

اختلال یکپارچگی-پردازش-حسی چیست؟ – کلینیک تخصصی توان فزا

برخی علائم بیرونی مشکلات حسی شامل:

  1. حساسیت بیش از حد به لمس شدن.
  2. حساسیت بیش از حد به حرکت و صداها.
  3. حساسیت بیش از حد به محرکات بینایی.
  4. عدم حساسیت به لمس شدن.
  5. عدم حساسیت به حرکت و صداها.
  6. عدم حساسیت به محرکات بینایی.

مشکلات حسی اساس اختلال یکپارچگی حسی است و پیامدهای اختلال یکپارچگی حسی می‌تواند خود را با علائم زیر نشان دهد.

  1. تکانشی بودن و فقدان خود کنترلی
  2. ناتوانی در آرام‌سازی خود
  3. حواس‌پرتی
  4. مشکلات هیجانی و اجتماعی
  5. سطح فعالیت بالا یا پایین
  6. دست و پا چلفتی و بی‌دقت بودن
  7. شناخت بدنی پایین از خود
  8. تاخیر در گفتار، زبان و مهارت‌های حرکتی
  9. تاخیر در مهارت‌های تحصیلی
  10. سازگاری ضعیف با محیط .

البته قابل ذکر است که بعضی از این مشکلات می‌تواند ناشی از عزت نفس ناکافی ، فقر آموزشی و ضعف در ارتباط با دیگران و ضعف در خودباوری هم باشد،از این رو تشخیص و ارزیابی اولیه بسیار مهم است، ارزیابی یکپارچگی حسی به صورت تخصصی توسط کاردرمانگر انجام می‌شود.


کودکان ممکن است بیش از حد حساس باشند:

  • فکر کنند لباس هایشان خیلی زبر و خشن است.
  • فکر کنند چراغها خیلی روشن به نظر می رسند.
  • فکر کنند صداها خیلی بلند به نظر می رسند.
  • فکر کنند اجسام نرم خیلی سخت احساس می شوند.
  • جویدن انواع خوراکی ها باعث خنده آنها می شود.
  • تعادل ضعیفی داشته باشند یا دست و پا چلفتی به نظر برسند.
  • از بازی روی تاب می ترسند.
  • در برابر حرکات ناگهانی ، لمس ، صداهای بلند یا نورهای شدید واکنش ضعیفی نشان دهند.
  • مشکلات رفتاری داشته باشند.

اختلال هماهنگی حرکتی چیست؟ کاردرمانی در DCD – کاردرمانی دکتر قادری

بعضی اوقات این علائم به مهارت حرکتی ضعیف نیز مرتبط هستند.

کودک شما ممکن است در نگه داشتن مداد یا قیچی مشکل داشته باشد. او ممکن است در بالا رفتن از پله ها مشکل داشته باشد یا پایین باشد یا ماهیچه های کلامی ضعیف و ممکن است تأخیر در زبان داشته باشد.
در کودکان بزرگتر ، این علائم ممکن است باعث اعتماد به نفس پایین شود. آنها ممکن است منجر به ابتلا به انزوای اجتماعی و حتی افسردگی شوند.


کودکان ممکن است در صورت عدم حساسیت (جستجوی حس):

  • نمی توانند آرام بنشینند.
  • بدنبال هیجان باشند (عاشق پرش ، ارتفاع و چرخش است).
  • می تواند بدون سرگیجه چرخش کند.
  • دنبال ارتباط های اجتماعی نباشند.
  • فضای شخصی را تشخیص ندهند.
  • به دنبال جویدن چیز ها باشند.(از جمله دست و لباس آنها).
  • به دنبال تحریک بینایی خود (مانند وسایل الکترونیکی) باشند.
  • در خواب مشکل دارند.
  • آلودگی صورت و بینی خود را تشخیص ندهند.

 

دلایل بروز اختلال پردازش حسی

پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث SPD می شود. آنها در حال تحقیق در مورد پیوند های ژنتیک هستند ، به این معنی که می تواند در خانواده ها اجرا شود.
برخی از پزشکان بر این باورند که می تواند بین اوتیسم و ​​SPD ارتباط  وجود داشته باشد. این می تواند به این معنی باشد که بزرگسالانی که به اوتیسم مبتلا هستند ،احتمالاً دارای فرزندانی با SPD هستند. اما توجه به این نکته مهم است که اکثر افرادی که SPD دارند،اوتیسم ندارند.

 

درمان اختلال یکپارچگی حسی

درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان | توان هاب

اختلال پردازش حسی می تواند افراد را فقط از یک جهت تحت تأثیر قرار دهد؛به عنوان مثال ، فقط لمس یا فقط بینایی یا فقط حرکت – یا از چند جهت. یک فرد مبتلا به SPD ممکن است بیش از حد به لمس واکنش نشان دهد و لباس ، تماس بدنی ، سایر ورودی های حسی لمسی را غیر قابل تحمل کند و  یا ممکن است به ورودی حسی یا بینایی یا حسی دیگری پاسخ دهد. فرد دیگری ممکن است کم واکنش نشان دهد و در مقابل تحریک واکنش کمی نشان دهد یا هیچ واکنشی نشان ندهد ، حتی درد یا گرما و سرما شدید یا فقط ممکن است به احساس پاسخ دهد.


در کودکانی که پردازش حسی پیام آنها از عضلات و مفاصل مختل شده است ، وضعیت بدن و مهارت های حرکتی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. این کودکان دارای
اختلال وضعیتی هستند وکودکان “فلاپی” هستند که هنگام ایستادن خود را به دیوارها تکیه می دهند ، هنگام نوشتن به دست خود خم می شوند و عاشق نشستن هستند ،
اما نه حرکت. (دیس پراکسی) کودکانی غیر عادی و دست و پا چلفتی هستند ،
همیشه آخرین نفر برای تیم در بازی انتخاب شود. هنوز بچه های دیگر اشتهایی برای احساس دارند که در بیش از حد دائمی است ، ما این کودکان را هوس حسی می نامیم. آنها به نظر می رسد تقریباً به تحریک شدید اعتیاد دارند ، اما هنگامی که بدتر می شوند بی نظم می شوند.
این کودکان اغلب به اشتباه تشخیص داده می شوند – و به طور نامناسب برای آنها،دارو تجویز میشود.


اختلال پردازش حسی معمولاً در کودکان تشخیص داده می شود ، اما افرادی که بدون درمان به بزرگسالی می رسند نیز ممکن است علائم قابل توجهی را تجربه کنند و همچنان تحت تأثیر عدم توانایی در تفسیر دقیق و مناسب پیام های حسی قرار بگیرند.
این “بزرگسالان پر شور” ممکن است در انجام کارهای روزمره و فعالیت های مربوط به کار ، روابط نزدیک و تفریح ​​دچار مشکل شوند.

 

از آنجا که بزرگسالان مبتلا به SPD بیشتر زندگی خود را کشمکش کرده اند ، ممکن است افسردگی ، کم کاری ، انزوای اجتماعی و یا سایر عوارض ثانویه را تجربه کنند.متأسفانه ، تشخیص غلط یک قاعده است تا یک استثنا ، زیرا بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی برای تشخیص مسائل حسی آموزش دیده نیستند.
 


نقش کاردرمانی در بهبود اختلال پردازش حسی

کاردرمانی با رویکرد ادغام حسی معمولاً در یک محیط غنی از حس انجام می شود که گاهی اوقات “سالن ورزشی کاردرمانی” نامیده می شود.
در طول جلسات کاردرمانی ، درمانگر کودک را از طریق فعالیتهای سرگرم کننده هدایت می کند که به طرز ماهرانه ای ساخته شده اند ، بنابراین کودک دائماً به چالش می کشد و درصد موفقیت بالایی دارد.
هدف از کاردرمانی ، تقویت پاسخ های مناسب به احساسات به روشی فعال ، معنی دار و سرگرم کننده است تا کودک بتواند عملکردی بهتری داشته باشد. با گذشت زمان ، پاسخ های مناسب به محیطی فراتر از درمانگاه از جمله خانه ، مدرسه و جامعه بزرگتر تعمیم می یابد. بنابراین کار درمانی موثر کودکان مبتلا به SPD را قادر می سازد تا در فعالیت های عادی کودکی مانند بازی با دوستان ، لذت بردن از مدرسه ، غذا خوردن ، لباس پوشیدن و خواب شرکت کنند. هر زمان ممکن باشد ما کودکان را در یک محیط طبیعی مانند زمین بازی،پارک و باغ و برنامه های گروهی خود درگیر می کنیم. هرچه کودکان مبتلا به SPD بیشتر درگیر محیط های طبیعی باشند ، نتایج حاصل از فعالیتهای منظم زندگی در خانه ، مدرسه و اجتماع ارزشمند تر خواهد بود.

یکپارچگی حسی بنیان یادگیری است

و به ما می‌گوید که در دنیای اطرافمان چه می‌گذرد. رشد و تکامل این سیستم از رحم مادر آغاز شده و در طول زندگی ادامه می‌یابد.

بیشترین رشد این سیستم در دوران خردسالی است و به همین دلیل است که سال‌های اولیه زندگی را دوره‌ی رشد حسی-حرکتی می‌نامند.

دلایل به وجود آمدن اختلال یکپارچگی حسی 

بیشتر اوقات مشکلات یکپارچگی حسی در کودکان اوتیستیک گزارش می‌شود،هر چند کودکانی با فقر حسی محیطی یا کودکانی با بی‌قراری و اضطراب شدید هم گاهی در حال تجربه‌ی همین مشکل هستند.

طبق نظر آیرس و محققین، کودکان مبتلا به اتیسم و کودکانی با مشکل پردازش حسی با سه جنبه از پردازش حسی مشکل دارند که منجر به بسیاری از رفتارهای ناسازگارانه و بازداری از یادگیری و رشد مناسب می شود.

درمان اختلال حسی بر گفتار کودکان - مرکز توانبخشی روشا

۱-کودکان مبتلا به اتیسم قادر نیستند بطور صحیح اطلاعات حسی را ثبت کنند

آن قسمت از مغز که تصمیم می‌گیرد که اطلاعات حسی را ثبت کند یا نکند ممکن است به طور صحیح در کودکان مبتلا به اتیسم کار نکند.

به همین خاطر آنها به بسیاری از حس هایی که تجربه می‌کنند توجه نمی‌کنند.

مغز کودکان مبتلا به اتیسم در مرتب کردن همه حس هایی که دریافت می‌کند و یکپارچه ساختن آنها مشکل دارد، بنابراین در یادگیری و رشد عادی هم مشکل دارد.

 

۲-کودکان اتیسم قادر نیستند درون دادهای حسی را به درستی تعدیل کنند
دومین مشکل این است که این کودکان قادر نیستند درون دادهای حسی مخصوصا درون دادهای حس دهلیزی و لامسه را به درستی تعدیل کنند.

بسیاری از کودکان فقط حس‌های خیلی قوی را ثبت می کنند یا ممکن است برعکس نسبت به خیلی از حس‌ها حالت بیش‌حسی داشته باشند.

این کودکان ممکن است برخی حس‌ها را خیلی ضعیف ثبت کنند.

 

۳-کودکان اوتیسم قادر نیستند حس هایی که ثبت کرده اند را یکپارچه سازند
سومین مشکل این است که آنها قادر نیستند حس هایی که ثبت کرده اند را یکپارچه سازند.

همچنین کودکان مبتلا به اتیسم قادر نیستند ادراک واضحی از بدن خود شکل دهند، زیرا آنها اطلاعات حسی کافی از پوست، ماهیچه، مفاصل و سیستم دهلیزی شان ندارند.

این باعث می شود که این کودکان مشکلات زیادی در تعامل با محیط و دیگران داشته باشند. این موضوع یادگیری، رشد و مهارت های اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

علاوه بر توضیحات داده شده لازم است بدانیم یک ناحیه ویژه در مغز وجود دارد که به نام DLPFC شناخته می‌شود.

این ناحیه یک ویژگی منحصر به فرد دارد،در این ناحیه بیش از هر ناحیه ای در مغز، به دلیل تراکم دندریتی، مساله یکپارچگی حسی می‌تواند مطرح شود.
ضمن اینکه این ناحیه ارتباط وسیعی با نواحی مختلف حسی، ادراکی و شناختی مغز دارد و تقریبا از همه حواس پیام دریافت می کند.
این ناحیه از ناحیه جلوی مغز در توجه و آگاهی نقش محوری داشته و در سایر اجزای عملکردهای اجرایی مغز نظیر کنترل مهاری و گفتار درونی اهمیت فراوان دارد.
احتمالا آسیب در ارتباطات این ناحیه می‌تواند باعث بروز علائم یکپارچگی حسی شود.

در نظر داشته باید که بسیاری از علائمی هم که در کودکان اوتیستیک مشاهده می‌شود، بدلیل اختلال در این ناحیه از مغز است.

اختلال حسی در کودکان | درمان بیش حسی در کودکان | اختلال پردازش حسی | اختلال  اتیسم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۲۳
مجله امروز

نظرات  (۱)

۲۳ بهمن ۰۰ ، ۱۶:۰۹ تابلوسازی پاسارگاد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی