مجله خبری امروز

۱۱ خرداد ۰۱ ، ۱۵:۲۵

تاریخچه اداره پست مرکزی

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، که در سال ۱۳۶۷ با سرمایه اولیه ۵ میلیارد ریال و با هدف ارائه خدمات پستی، آغاز به فعالیت نمود. این شرکت بیش از ۱۶ هزار نیروی انسانی، ۲۹ هزار نقطه تماس، ۵ هزار مسیر مبادله پستی و جابجایی داشته و روزانه نزدیک ۳ میلیون مرسوله انتقال می‌دهد.

Post Iran Central Office 4.jpg


تاریخچه


تاریخچهٔ تشکیلات پستی ایران به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد که مجموعه‌ای منظم تحت عنوان چاپار برای برقراری ارتباط و تبادل نامه و پیام‌ها فعالیت می‌کرد. در واقع در ایران باستان، چاپارخانه‌ها یکی از حساس‌ترین تشکیلات اداری هخامنشیان بود. گروه چابک‌سواران با اسب‌های تندرو و در مسافت‌های طولانی، ارتباطی دائمی را میان مرکز و ایالات را برقرار می‌کردند و خبرها و گزارش‌های واصله از گوشه و کنار ممالک را در کوتاه‌ترین زمان به مرکز و از مرکز به دورترین نقاط کشور می‌بردند. ماموران پست طبق اسناد به «انگرئیون» مشهور بودند که برگرفته از دو واژهٔ سفیر و ایزد بوده که به معنای فرستادگان ایزد است، یعنی فرستادگان و حاملان آن سیستم ارتباطی از مرتبه و و جایگاه بالایی برخوردار بودند که نمایندگان و پیام‌رسانان خدا نامیده می‌شدند.

پست در ایران تا پیش از سال ۱۲۵۸ به صورت یک اداره بوده و تمامی امور پستی توسط آن انجام می‌شد تا اینکه ناصرالدین شاه قاجار دستور تأسیس وزارت پست را صادر کرد. کشور ایران در سال ۱۲۶۴ دارای ۷ خط اصلی و پنج خط فرعی پستی بوده است.

با تأسیس اتحادیه پستی جهانی، ایران به عنوان یکی از نخستین کشورهای دنیا به عضویت این اتحادیه درآمد. در دوره امیرکبیر تحولات تازه‌ای در پست کشور رخ داد و پست نوین بنیان‌گذاری شد. در این دوره سرویس‌های پستی منظم بین شهرها ایجاد، تعرفه‌های پستی تعیین و قوانین پستی نیز به تصویب رسید.

در سال ۱۲۸۸ وزارت پست تشکیلاتی نو یافت و با اداره تلگراف ترکیب و وزارت پست و تلگراف نامیده شد. در اواخر سال ۱۳۰۸ با خرید سهام شرکت تلفن، وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت. سپس در سال ۱۳۶۷ شرکت پست با عنوان «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» به عنوان یک شرکت مستقل دولتی تأسیس شد. [۳]

این شرکت در سال ۱۳۹۴ از «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» به «شرکت ملی پست» تغییر ساختار داد تا امکان فعالیت دو اپراتور خصوصی به عنوان اپراتورهای پستی کشور فراهم شود. هدف از تغییرات قانونی و ورود بخش خصوصی به این حوزه، کاهش هزینه‌ها برای شرکت پست بوده است. [۴]

در مرداد ۱۳۹۸ از نشان‌وارهٔ جدید شرکت ملی پست رونمایی شد.[۵][۶][۷] نشان‌وارهٔ قبلی مفهومی از پرنده و پرواز را در ذهن ایجاد می‌کرد اما از نظر شکل ایراداتی داشت از جمله این‌که خطوط آن یکسان نبود و از هم‌گسستی در آن وجود داشت. در نشان‌وارهٔ جدید سعی شده تا مفهوم اصلی حفظ شود و با بالاتر بودن سر پرنده، معنی چابکی بیشتر را نشان دهد.[۸] با وجود این انتقاداتی به تغییر نشان‌وارهٔ پست مطرح شد.

امضا کنید: کارزار اعتراض به عملکرد ضعیف اداره پست سنندج

خدمات

  • سرویس صاپست
  • پست عادی
  • پست سفارشی
  • پست پیشتاز
  • پست ویژه
  • صندوق پستی
  • بیمه پستی
  • پست مستقیم
  • IBRS (سرویس پست جواب قبول)
  • سرویس پست تبلیغ
  • پست دو قبضه - اعلامیه دریافت فرستندگان
  • پست تصویری
  • پست یافته
  • پست صوتی
  • پست تلفنی - ۱۹۳
  • پست رستانت
  • دی‌اچ‌ال
  • پست بار
  • پست اکسپرس
  • صندوق شخصی
  • صندوق پست الکترونیک
  • سرویس خرید و فروش اینترنتی (cash on delivery)
  • بازار الکترونیک پست E-bazaar
  • بازار الکترونیک کارت پستال E-card
  • پست ویژه با تعهد زمانی توزیع
  • سرویس‌های قراردادی
  • تهیه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پست
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۳/۱۱
مجله امروز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی