همه چیز درباره ی سریال جیران (از معرفی بازیگران تا نقدهای مثبت ومنفی )
جیران یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی احسان جوانمرد و فتحی است. پخش این مجموعه از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ از نمایش خانگی آغاز شد.
داستان
مجموعه جیران داستان عاشقانه و تاریخی است که شش سال از زندگی ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر میکشد. این ماجرا که در دوران پس از مرگ امیرکبیر است؛ داستان آشنایی و عشق شاه با دختر روستایی به نام خدیجه خانم تجریشی است. پس از آنکه خدیجه به ازدواج شاه درآمد، به سبب چشمان درشتش، شاه نام «جیران» را بر او نهاد.
بازیگران
- بهرام رادان در نقش ناصرالدینشاه
- پریناز ایزدیار در نقش خدیجه خانم تجریشی (جیران)
- امیرحسین فتحی در نقش سیاوش
- مهدی پاکدل در نقش سلمان، ملازم شاه
- ستاره پسیانی در نقش نقره
- غزل شاکری در نقش ملکزاده، خواهر شاه
- سمیرا حسنپور در نقش تاج السلطنه
- مرتضی اسماعیل کاشی
- مهدی کوشکی
- فاطمه مسعودیفر
- الهام نامی
- نهال دشتی
- کتانه افشارینژاد
- رعنا آزادیور در نقش تاجالدوله
- امیر جعفری در نقش میرزا آقاخان نوری
- رویا تیموریان در نقش کفایت بانو
- هومن برقنورد در نقش شازده بصیر
- مریلا زارعی در نقش مهد علیا مادر شاه
- غلامرضا نیکخواه
- سیاوش چراغیپور
- محمد شیری
شخصیت جیران
جیران با سایر زنهای حرمسرای شاه تفاوت داشته، او عاشق سوارکاری و شکار بوده و هنگام شکار لباسهای مردانه به تن میکرد.بنابر گفتههای دوستعلی معیری (نوه ناصرالدین شاه)، جیران هنگام سواری چکمه به پا میکرد و روبنده را گرد سر پیچیده به چالاکی بر زین مینشست. گروهی انبوه از تفنگدار، قوشبان، نوکر و چاپلوس در رکابش سوار میشدند و از دور همه را گمان میرفت که کبکبه شاهانه است. در شکارگاه، قوش مخصوص خود را که «غزال» نام نهاده بود بدست میگرفت و برپشت اسب قزلی گلگون به نام «آهو» به قله کوه برآمده، شهباز را در پی کبک میافکند.
جیران که نخستین بار به عنوان یک رقصنده در دربار شاه حضور پیدا میکند، خیلی سریع ناصرالدین شاه را شیفتهی خود میکند.
آخرین اخبار سریال جیران
احسان جوانمرد که همراه با حسن فتحی به عنوان نویسنده این سریال همکاری داشته باشند درباره قصه این سریال تاریخی که به زندگی ناصرالدین شاه و برخی از شخصیتهای محوری در اوایل سلطنت وی میپردازد، توضیحاتی را ارائه کرده است.
جوانمرد درباره همکاریاش با حسن فتحی گفت:
طرح سریال « جیران» را که موضوع آن به اوایل دوره ناصری برمیگشت به آقای فتحی پیشنهاد دادم، ایشان طرح را خواندند وکلیت قصه را دوست داشتند در مرحلهی بعد آقای عفیفه را در جریان گذاشتند و بعد از اینکه ایشان هم از ساخت سریال استقبال کردند قرار بر این شد طی جلساتی منظم به طرح مشترک برسیم که نظرات آقای فتحی و پیشنهادات ارزندهای که داشتند هم در آن لحاظ شود.
مدتی طول کشید تا بر اساس آن طرح اولیه، به طرح مشترکی برسیم که المانهای همیشگی آثار جناب فتحی را با خود همراه داشته باشد.
جوانمرد همچنین درباره جیران که یکی از شخصیتهای تاریخی دوره ناصرالدین شاه است و قرار است در سریال «جیران» به آن پرداخته شود توضیح داد:
جیران یکی از زنان دربار ناصرالدین شاه است که در واقعیت تاریخ وجود داشته و ما اینجا با قصهای که حتماً آمیخته به خیال خواهد بود زندگی پر فراز و نشیبش را روایت خواهیم کرد علاوه بر جیران تعداد زیادی از شخصیتهای قصه واقعی هستند ودر آن دوره زندگی کردهاند.
همچنین جوانمرد درباره شخصیتهای تاریخی که قرار است در سریال «جیران» به آنها پرداخته شود گفت ناصرالدین شاه، جیران، میرزا آقا خان نوری صدراعظم ایران بعد از امیر کبیر، ملکجهان خانم مهدعلیای ایران، ملکزاده خواهر شاه ، گلین، تاجالدوله، شکوه السلطنه و ستاره خانم زنان عقدی شاه وهمچنین عدهای از سایر رجال آن دوران افرادی هستند که به آنها در «جیران» پرداخته خواهد شد.
در نهایت او در جواب این سوال که آیا همهی شخصیتهای سریال واقعی هستند توضیح داد: « کلی شخصیتهای واقعی تاریخی داریم و کلی هم شخصیتهای خیالی که به کمک هم درام ما را پیش میبرند »
موسیقی
همایون شجریان خواننده تیتراژ سریال عاشقانه جیران است. شجریان عنوانبندی پایانی سریال عاشقانه حسن فتحی را خوانده و فردین خلعتبری آهنگسازی آن را به عهده داشتهاست.
- «در این شب سیاه» (تیتراژ پایانی)
این قطعه که شعرش را امیرحسین اللهیاری سروده توسط گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقینژاد در استودیو صبا اجرا شدهاست.
نقد اول به سریال «جیران» / پایین تر از حد انتظار
سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان و تبلیغات طولانی مدت، قسمت اول سریال«جیران» به کارگردانی حسن فتحی روز یک شنبه 24بهمن منتشر شد. حسن فتحی پس از موفقیت «شهرزاد» به یک برند در شبکه نمایش خانگی تبدیل شد. «شهرزاد» سریالی بود که نقطه عطف مهمی در این مدیوم محسوب می شود و بسیاری از مناسبات فعلی بازار پخش آنلاین را پی ریزی کرده است. برای همین اثر بعدی حسن فتحی پس از «شهرزاد» اثر مهمی است و انتظارات از او بیشتر شده.
«جیران» در قسمت اول دو فضا را به صورت موازی به نمایش می گذارد؛ مخاطبی که کوچک ترین آشنایی با درام داشته باشد به راحتی می تواند حدس بزند که قرار است چه اتفاقی بیوفتد.این را می توان در نظر گرفت که همواره فرم می تواند محتوا را به حد اعلا برساند. پس اگر پس از «شهرزاد» مثلث های عاشقانه رواج بیشتری پیدا کرد و گاها برخی آثار شابلونی از فرمول درام «شهرزاد» بودند؛ شخص حسن فتحی باید در اثر تازه اش، پیچیدگی و اتفاق تازه ای را در شکل گیری یک داستان عاشقانه رقم بزند.
دیالوگ نویسی سریال گویی به دو پاره تقسیم شده؛ برخی دیالوگ ها با ادبیاتی نزدیک تر به زمان قاجار نوشته شده اند و برخی نیز شباهت چشمگیری به ادبیات زمان حال دارد؛ برخی دیالوگ ها در زبان بازیگر نمی چرخد؛ گویی بازیگر علاوه بر این که تلاشی نداشته تا معنی و عمق آن عبارت ها را واکاوی کند؛ برای ادای درست آن ها نیز زمان نگذاشته است. فتحی قصه گوی خوبی است و می تواند مخاطب را همراه کند؛ اما سریال سازی در بخش خصوصی نیاز به پارامترهایی دارد که باید برخی انتظارات برآورده شود. قضاوت یک اثر از روی قسمت اول کار به جایی نیست اما افتتاحیه یک سریال نقش تعیین کننده ای در موفقیت یک اثر دارد.
نقد دوم / مثبت
«نخستین قسمت از سریال «جیران» حسن فتحی تا حد خوبی یادآور همان شکل و شمایل از فیلمنامه نویسی و فیلمسازی است که از او در روزهای خوب فیلمسازی و سریال سازی اش به خاطر داریم. چرا؟
فتحی در گام نخست این اثر تازه اش کاملا روان و بی اضافه کاری موفق شده تا جهان اثر و مختصات روابط و کشمکش ها را برای مخاطبش تعریف و ترسیم کند.این مسئله در شکل نگارش فیلمنامه و چینش فعل و انفعالات درون متنی و در ادامه در شکل کارگردانی او قابل رصد است.هرچند برای قضاوت زود است باید نشست و دست کم چند قسمتی از سریال را دید تا بتوان نظر دقیقی در مورد چند و چون آن ارائه کرد. در قدم نخست اما فتحی تا حد خوبی از پس معرفی فضای کلی داستان و معرفی موقعیت جغرافیایی و ترسم آرزوها و موانع پیش روی این آرزوها برآمده است که طبیعتا انتظارات از قسمت های بعدی سریال را بالا می برد.
نقد سوم / منفی
«اصرار حسن فتحی در پیش بردن قصه در دو وجه برای شناساندن همه کاراکترهای دربار و خانواده خدیجه تجریشی به مخاطب تا ایجاد لحظه دیدار ناصرالدینشاه و جیران در پایان قسمت اول،کیفیت این قسمت را از آنچه از فتحی و جوانمرد انتظار میرفت پایینتر آورده.قطعا برای قضاوت زود است و باید منتظر قسمتهای بعد ماند»